Luruhnya Bunga-bunga Cinta 14

Luruhnya bunga2 cinta

BAB 14

SEPANJANG perjalanan balik ke rumah, aku hanya mendiamkan diri. Berfikir apa strategi yang dia maksudkan. Seriously perasaan ingin tahu membuak-buak macam nasi yang tengah mendidik. Aiseh, bermadah helah pula aku ni.

“Lepas mandi nanti. Tolong mak kat dapur. Masak sedap-sedap. Kejap lagi Zareef nak datang makan tengahari,” ayah mengeluarkan arahan.

“Eh, apa pulak kakak yang kena masak. Tak nak lah! Kakak nak berehat. Biar je lah mak masak sorang-sorang. Kakak letihlah ayah! Tengok ni ayah, tangan pun kakak dah tak larat nak angkat” Aku mula buat muka kesian sengaja mencari alasan.

“Jangan nak mengada-ngada. Kakak tu perempuan. Bila jadi perempuan kenalah turun ke dapur.” Ayah mulalah nak bersyarah.

“Kakak tak ada mood lah. Nak masak untuk Zareef pulak! Tak nak lah kakak buat semua tu. Dia bukannya ada apa-apa hubungan pun dengan kakak. Lainlah kalau dia kekasih kakak ke, tunang ke, tak pun dah jadi laki kakak ke. Kalau macam tu okaylah. Ayah tak payah susah-susah suruh pun, kakak dengan rela hatinya masak sedap-sedap untuk dia tau,”

“Belajarlah tambat hati dia kakak. Ini tak, asal jumpa aje. Bertekak! Pening ayah tengok perangai kamu berdua. Ayah ingatkan kamu berdua dah berbaik-baik lepas kes kamu masuk hospital hari tu. Ini tak, nampak gayanya macam makin menjadi-jadi pulak,”

“Apa ayah kata tadi? Tambat hati dia? Tolonglah…tak ada maknanya nak tambat hati dia. Tambat dia terus dekat tiang bolehlah. Senang sikit hidup kakak. Aman sentosa,”

“Kamu ni kakak, ayah cakap sepatah. Kamu jawab balik berpatah-patah. Nak menang saja kamu tahu. Belajar-belajar cuba mengalah sama,”

“Jadi anak ayah kenalah tegas!”

“Ha..tengok tu. Menjawab lagi!”

Aku tertawa besar bila ayah cuba mengeletek aku.

“Ayah…! Kakak tengah drive ni,”

“Ayah geletek sikit je, yang kamu sampai mengeliat badan-badan siapa suruh,”

“Ha..!! Tengok! Ayah pun sama. Nak menang saja. Jadi, makna kata, ayah lagi teruk laaa. Kakak tak pe, muda lagi,”

“Sepatutnya orang mudalah kena dengar cakap orang yang lebih tua. Tapi kamu ni, nak suruh ayah yang tua pulak yang dengar cakap kamu yang muda,”

“Okaylah ayah yang tua. Kakak yang muda akan menurut perintah.” Aku sempat ketawa besar lagi bila ayah cuba menarik telinga aku sebab kata ayah tua.

Sebaik sampai di hadapan rumah, aku terus meluru keluar dari kereta. Sebabnya, ayah memang sedang cari peluang untuk tarik telinga aku.

“Ha!! Kenapa pulak ni dua beranak ni?” tanya mak bila aku bertembung dengan mak di depan pintu.

Cepat-cepat aku menyorok belakang mak bila ayah semakin dekat menghampiri aku.

“Ayah ni haa!! Dia kata kakak ni asyik nak menang je. Padahal ayah tu pun sama.”

“Mestilah, cuba kamu pergi tuang kuah dalam nasi,”

“Ha..!!” Pelik aku di buatnya bila mendengar apa yang mak cakap.

“Ye laaa..mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi!!”

Aku tepuk dahi aku. Apalah mak ni, buat suspen aje tiba-tiba suruh pergi tuang kuah dalam nasi. Nak berperibahasa rupanya mak aku yang sorang ni.

“Maksud mak? Perangai kakak ni turun menurun dari ayah la kan? Kiranya, kakak tak salah lah. Dah ayah perangai macam tu, sudah semestinya anaknya pun perangai macam tu. Kan mak kan??” Aku kenyit mata pada mak.

“Banyaklah kamu punya turun temurun. Dah..dah..masuk pergi mandi, lepas tu tolong mak kamu masak.” Ayah sudah mengeluarkan kuasa ‘veto’ nya dengan memaksa aku menurut perintah.

“Baiklah ayah!” Aku sengaja buat ayat skema.

“Ish..budak ni! Memang nak kena geletek sampai pengsan ni!”

Ayah dah mula nak kejar aku. Aku apa lagi. Mulalah lari mengalahkan pelari pecut 100 meter. Berdesup saja lari menyelinap masuk ke dalam bilik dan mengunci pintu rapat.

Fuhh..aku menarik nafas panjang. Tercunggap-cunggap juga dibuatnya. Lega dah! Yang tak leganya, kejap lagi nak kena masak untuk Putera Raja yang nak datang ber ‘santap’ dekat rumah aku pula! Putera Raja lah sangat. Raja apa, Raja Kapoor!!!!

*******

SEDANG asyik aku memasak dengan penuh kusyuknya, ada pula yang mengacau. Potong mood aku betullah budak ni!

“Hai kakak! Syok nampak!”

“Sibuk!” Malas aku nak melayan kerenah adik aku ni. Nanti makin menjadi-jadi pula dia mengusik aku.

“Buah hati nak datang makan lah katakan!”

“Apa buah hati! Kakak nak masak, nak bagi kau makan lah. Lagi banyak bunyi pulak!”

“Ye ke kak? Tapi kan kak, ayah kata kakak tengah masak untuk bakal suami kakak. Siapalah lelaki yang malang tu ye kak? Kesian dia!”

Haih..budak ni. Aku dah bercekak pinggang dah ni. Aku nampak kecil besar kecil besar je budak ni. Selalu senduk yang aku pegang ni, guna untuk masak. Nanti tak pasal saja senduk yang aku pegang ni jadi rotan kot kejap lagi.

“Kau keluar sekarang. Jangan menyibuk dekat dapur ni! Nanti adik, dengan kau kau sekali kakak potong buat sup daging. Nak?”

“Nyum..nyum..sedapnya! kakak buat sup daging berperasa cinta suci murni!”

Siap dengan gaya-gaya lagi adik aku sorang ni. Haih, geram aku di buatnya!

“Adeh..adeh…sorry..sorry…tak kacau dah!”

Ha!! Tahu pun takut. Dah kena tarik telinga sampai nak putus barulah nak menyesal.

“Dah! Pergi! Mak mana? Ayah kata suruh kakak tolong mak je. Ini nampak gayanya macam kakak sorang aje yang masak. Sengajalah tu!” Aku mula membebel.

“Mak tengah berasmaradana dengan ayah dekat depan tv. Biarlah dorang nak bermanja-manja. Kakak masaklah sorang-sorang. Kekasih kakak jugak yang nak datang makan kan?”

“Ooo..mak dengan ayah berpakat lah tu nak biar kakak masak sorang-sorang. Dah..dah..adik tolong kakak!”

“Eh, tadi halau orang. Sekarang nak mintak tolong pulak! Tak malu ye?”

“Ikut suka! Tak nak tolong tak pe lah. Kejap lagi time makan, adik keluar lah makan dekat kedai ye! Sebab bahagian adik, Zareef dah ambil alih.” Jawab aku selamba sambil terus sambung memasak.

“Itu aje lah yang kakak tau, ugut..ugut..ugut!! Haih, tension betul! Nak tolong buat apa ni?”

Aku tersengih sengih, menjadi juga rupanya ayat aku.

*******

TERHIDANG sudah masakan aku yang tak seberapa ni di atas meja makan. Hebat betul pembantu chef aku hari ni. Memang ‘meletop’ lah hiasan adik untuk makan tengahari hari ni!! Tapi jangan risau, aku tetap ada buat sesuatu yang special untuk ‘Putera Raja Kapoor’.

“Jemputlah Zareef, jangan malu-malu. Anggap saja macam rumah sendiri,” ayah mengajak dia duduk di meja makan.

Tanpa segan silu, dia dengan selamba menarik kerusi untuk duduk bersebelahan dengan aku.

“Sanalah! Duduk sebelah adik.” Aku tolak badan dia.

“Kenapa? Ada orang ke duduk sini?”

“Ada!!” Jawab aku selamba.

“Kakak, tak baik buat tetamu kita macam tu. Zareef, kamu duduk je mana-mana tempat yang kamu suka. Tak ada sesiapa dah pun. Jangan di dengar sangat cakap Zarra tu.” Ayah menyampuk. Eleh, sukalah tu.

“Tak apa pakcik, saya duduk sebelah Aiman je. Bolehlah makan mengadap muka tuan puteri jelita ni. Berselera sikit saya nak makan,”

Uwekk!! Jiwang karat pula. Tak dapat lagi, bolehlah puji melangit. Mengada betul! Tunggulah nasib kau kejap lagi.

“Jemput makan Zareef. Jangan malu-malu. Hari ni Zarra masak special untuk Zareef,”

Aiseh ayah ni. Selamba je macam tengah melelong anak. Agak-agaklah! Kalau ya pun, dia ni calon menantu pilihan ayah tapi tak semestinya calan suami pilihan aku lagi.

“Betul abang, hari ni kakak masak dengan penuh kasih sayang. Tersenyum-senyum aje masak hari ni. Buah hati nak datang makanlah katakan,” adik turut menyampuk.

Aku dah menjengilkan mata pada adik. Memang nak kena budak sorang ni. Sibuk aje kerjanya. Adik pun cuba nak buat promosi untuk aku ke? Ingatkan aku ni perempuan yang dah tak laku ke apa.

Malas aku nak melayan, aku bangun untuk mengambil air minuman di dapur. Lupa sebenarnya! Hehe. Ini yang special nya sebenarnya. Bancuhan minuman istimewa aku untuk ‘Putera Raja Kapoor’.

Perlahan aku meletakkan gelas-gelas minuman untuk setiap orang. Air orange yang sejuk. Sedap ni bila minum tengahari macam ni. Lega tekak tapi untuk dia, aku tak tahulah boleh lega ke tidak tekaknya!

Aku duduk semula ke tempat duduk aku. Perlahan aku hirup air minuman aku sambil mata aku sempat menjeling ke arah dia yang turut mengambil gelas minuman di depannya. Berdebar-debar perasaan aku. Itulah, buat jahat lagi.

Sebaik saja dia meneguk air di dalam gelas tu, terus dia terbatuk-batuk sampai tersembur-sembur air liur. Merah padam muka dia. Adik cepat-cepat mengurut perlahan belakang dia cuba meredakan batuk dia yang berlarutan agak lama. Aku nampak air mata turut bergenang menahan batuk yang teruk. Aku masih buat muka selamba tapi dalam hati tiba-tiba terbit rasa bersalahlah pula. Kalau dia mati tersedak tadi, naya saja aku.

“Okay tak Zareef? Kenapa tiba-tiba batuk ni? Sebab air tu ke?” Ayah terus minum air depannya.

Dada aku makin berdebar-debar. Aku dapat rasakan perubahan air muka aku. Pucat dah aku rasa. Kalau ayah tahu, teruk aku kena marah macam ni.

“Okay je air pakcik. Air kamu ke yang bermasalah. Kakak ada masukkan apa-apa ke dalam air Zareef?” tanya ayah tegas tanpa berselindung.

“Ha!!” Aku terkesima.

“Eh, taklah pakcik. Air ni okay je,” dia bersuara membela aku.

“Sini gelas kamu, pakcik nak rasa!”

Dup..dap..dup..dap..degup jantung aku ketika ini, tersangatlah laju. Berdebar-debar. Badan pun dah rasa seram sejuk. Kalau ayah ambil gelas minuman dia, memang teruk aku kena marah dengan ayah kejap lagi.

Sebaik aku nampak dia mengambil gelas untuk di berikan pada ayah. Aku memejamkan mata. Berserah sajalah apa pun akan terjadi lepas ni. Silap haribulan, penampar ayah boleh naik di muka aku.

“Sedap!!”

Aku buka mata aku laju. Luluh hati aku bila melihat dia meneguk habis air orange yang ada di dalam gelas itu. Aku nampak wajah dia, cuba menahan dari menunjukkan riak wahah yang teruk kerana meminum air orange yang telah aku campurkan dengan garam dan bukannya gula. GARAM!!

“Lapar sangat dah ni, saya makan dulu,” ujar dia sambil tersenyum memandang ayah.

Perasaan aku ketika ini, berbelah bagi. Menyesal kerana bertindak secara membuta tuli dan dia pula cuba sedaya upaya menyelamatkan aku dari di marahi ayah jika ayah tahu aku yang menyebabkan dia tersedak teruk.

Selera aku hilang bila mengenangkan tindakan bodoh aku tadi. Aku hanya menguis-nguis nasi di pinggan tanpa menjamahnya sedikit pun.

“Kenapa tak makan? Sedap ni! Pandai Zarra masak. Lain kali bolehlah saya datang makan masakan Zarra lagi ye. Sedap sangat.” Ujar dia berselera.

“Kalau sedap, tambah lagi Zareef. Jangan malu-malu. Banyak Zarra masak ni.” ujar ayah seraya memberikan nasi tambah untuk dia.

Aku hanya memandang dia dengan perasaan yang bersalah.

Seusai semuanya selesai menjamu selera. Aku mengemas semua pinggan mangkuk di atas meja untuk di bawa ke sinki. Sedang kusyuk aku membasuh, dia datang menghampiri aku.

“Kenapa tadi saya nampak awak macam tak selera je? Sebab saya ada ke?” perlahan dia menuturkannya.

Aku hanya gelengkan kepala.

“Betul ke awak terlalu bencikan saya?”

Tangan aku terus terhenti dari terus membasuh pinggan. Entah kenapa, aku jadi sebak secara tiba-tiba.

“Saya minta maaf,”

“Maaf untuk apa? Awak tak ada salah pun dengan saya. Saya yang sepatutnya minta maaf. Saya betul-betul sayangkan awak Zarra. Andai kata, racun yang awak beri, saya sanggup habiskan juga kalau itu yang membuatkan awak gembira,”

Serentak itu, air mata aku mengalir juga membasahi pipi. “Saya tak nak awak matilah! Jangan cakap bukan-bukan boleh tak? Sekarang ni, sepatutnya saya yang perlu minta maaf. Saya tak sepatutnya bertindak macam tadi. Saya betul-betul minta maaf,”

“Dah..dah..jangan menangis macam ni. Saya sedih nampak air mata awak. Saya tak salahkan awak pun. Kalau dengan cara tadi saja dapat buat awak lembut hati dan terima saya semula. Saya sanggup minum bergelas-gelas lagi untuk dapatkan awak semula,”

Aku tersenyum bila dia menyapu air mata aku dengan tangannya. “Betul ke awak nak minum bergelas-gelas lagi? Saya buatkan sekarang ye?” sengaja aku mengusik dia.

“Eh, nakal ye!” dia cuit dagu aku lembut.

Aku hanya ketawa tapi tetap berharap esok masih ada kejutan dari dia buat aku seperti yang di janjikan walaupun aku dah berbaik semula dengan dia. Hehe. Tamak rupanya aku ni.

Leave a comment